Friday, March 4, 2011

Pergerakan


Solid white.svgabcdefghSolid white.svg
8{{{square}}} black rook{{{square}}} black knight{{{square}}} black bishop{{{square}}} black queen{{{square}}} black king{{{square}}} black bishop{{{square}}} black knight{{{square}}} black rook8
7{{{square}}} black pawn{{{square}}} black pawn{{{square}}} black pawn{{{square}}} black pawn{{{square}}} black pawn{{{square}}} black pawn{{{square}}} black pawn{{{square}}} black pawn7
6{{{square}}} black king{{{square}}} black king{{{square}}} black king{{{square}}} black king{{{square}}} black king{{{square}}} black king{{{square}}} black king{{{square}}} black king6
5{{{square}}} black king{{{square}}} black king{{{square}}} black king{{{square}}} black king{{{square}}} black king{{{square}}} black king{{{square}}} black king{{{square}}} black king5
4{{{square}}} black king{{{square}}} black king{{{square}}} black king{{{square}}} black king{{{square}}} black king{{{square}}} black king{{{square}}} black king{{{square}}} black king4
3{{{square}}} black king{{{square}}} black king{{{square}}} black king{{{square}}} black king{{{square}}} black king{{{square}}} black king{{{square}}} black king{{{square}}} black king3
2{{{square}}} white pawn{{{square}}} white pawn{{{square}}} white pawn{{{square}}} white pawn{{{square}}} white pawn{{{square}}} white pawn{{{square}}} white pawn{{{square}}} white pawn2
1{{{square}}} white rook{{{square}}} white knight{{{square}}} white bishop{{{square}}} white queen{{{square}}} white king{{{square}}} white bishop{{{square}}} white knight{{{square}}} white rook1
Solid white.svgabcdefghSolid white.svg
Initial position: first row: rook, knight, bishop, queen, king, bishop, knight, and rook; second row: pawns
Putih selalu bergerak pertama. Setelah langkah awal, para pemain secara bergantian memindahkan satu bahagian pada suatu masa (dengan pengecualian castling, ketika dua buah dipindahkan). Pieces dipindahkan baik suatu persegi kosong atau satu diduduki oleh sepotong lawan, yang ditangkap dan dipindahkan dari bermain. Dengan pengecualian perseorangan sambil lalu, semua potongan potongan menangkap lawan dengan berpindah ke lembaran persegi yang menduduki lawan. Seorang pemain tidak boleh membuat setiap gerakan yang akan menempatkan atau meninggalkan rajanya diserang. Jika pemain untuk bergerak tidak mempunyai langkah undang-undang, permainan berakhir, itu adalah salah satu sekakmat-jika raja sedang diserang atau jalan buntu-jika raja tidak. 

Setiap bahagian catur memiliki gaya sendiri bergerak. Dalam carta, titik menandakan tempat mana lembaran boleh bergerak jika tidak ada potongan yang lain (termasuk potongan sendiri) berada di tempat antara posisi awal potongan dan tujuan. Raja bergerak satu tempat ke segala arah. Raja juga mempunyai langkah khusus yang disebut castling dan melibatkan juga bergerak sebuah benteng. benteng boleh memindahkan sejumlah tempat, sepanjang pangkat atau jumlah gambar, tetapi tidak mungkin melangkau karya lain. Seiring dengan raja, benteng yang terlibat selama memindahkan raja castling. 

Uskup boleh memindahkan sejumlah tempat menyerong, tetapi tidak mungkin melangkau karya lain. Ratu menggabungkan kekuatan benteng dan biskop dan boleh memindahkan sejumlah tempat sepanjang pangkat, fail, atau menyerong, tetapi mungkin tidak melangkau karya lain. ksatria akan bergerak ke salah satu tempat yang terdekat yang tidak pada tingkatan yang sama, jumlah gambar, atau menyerong, sehingga memindahkan membentuk "L"-bentuk dua kotak persegi panjang dan satu lebar. ksatria adalah satu-satunya yang dapat melangkau bahagian lain. 

gadai mungkin bergerak maju dengan kuadrat kosong akan di depannya pada fail yang sama, atau di pindahkan pertama mungkin maju dua kotak sepanjang fail yang sama baik yang disediakan tempat yang tidak berpenghuni, atau mungkin pindah ke persegi diduduki oleh lawan kesemua potongan yang menyerong di depan pada fail yang berdekatan, menangkap sepotong itu. gadai ini mempunyai dua bergerak khusus: menangkap en passant dan promosi gadai.

No comments: